Leestijd: 2 minuten

Na een kwart eeuw is Duikvaker nog altijd de aftrap van het nieuwe duikseizoen. ‘Als informatiebeurs trekken we een beter publiek’, vindt Patrick van Brienen. ‘Niet de koopjesjagers, maar mensen die gericht op zoek zijn naar informatie’. Zijn vader Bert vult hem aan: ‘Het is een ontwikkeling waar ik trots op ben.’

‘25 jaar geleden vroeg de toenmalige branchevereniging Duikvak of we een duikbeurs wilden organiseren,’ vertelt Bert van Brienen (links op de foto). Hij was eigenaar van de Exhibition Company die Duikvaker nu 25 jaar jaar organiseert. ‘Een groot verschil met vroeger is dat veel beursdeelnemers in die tijd vanuit hun hobby een duikwinkel begonnen. Die deden ze erbij, naast een echte baan. Maar twee tafels en een stoel, dat is geen beursdeelname. Wij zijn mensen van de details. Een beurs moet in onze ogen “spic en span” zijn. We hebben al heel snel de partytenten en marktkramen eruit gegooid en zijn begonnen met echte standbouw. Het is in 25 jaar een volwassen beurs geworden. Bedrijven presenteren zich professioneler en worden ook beter in het promoten van de duiksport naar het grote publiek. De ondernemers zien ook dat ze het samen moeten doen; samen de sport sterker maken en uitdragen naar het grote publiek. Alleen lukt dat niet.’

 

Bert heeft in 2009 het stokje overgedragen aan zijn zoon Patrick (rechts). Daarna is de verkoop losgelaten en ging Duikvaker zich meer op informatie richten. ‘Dat was een risico,’ bevestigt Patrick. ‘Het aantal standhouders en bezoekers zagen we meteen teruglopen. Aan de andere kant kwam er ander publiek voor terug. Niet de koopjesjagers maar mensen die gericht op zoek waren naar informatie. Dit jaar hadden we 130 sprekers. Vier theaters iedere drie kwartier gevuld. Er is voor iedereen wel informatie te halen.’ Inmiddels wordt weer mondjesmaat verkocht op de beurs, nadat het een aantal jaren niet was toegestaan. ‘We zien verkoop als de franje van de beurs,’ aldus Patrick. Bert vult aan: ‘Het was een ommekeer die ook voor de duikwinkels goed heeft uitgepakt. Want die kregen meer aanloop. En als informatiebeurs trekken we een beter publiek vind ik. Het is een ontwikkeling waar ik trots op ben.’

 

Hoewel alle informatie op het gebied van duiken, opleidingen, materiaal en reizen op internet is te vinden, trekt de beurs toch steeds twee dagen lang volle hallen. Elkaar ontmoeten blijft belangrijk,’ denkt Patrick. ‘Meer duikers hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om ver op reis te gaan. Ze zoeken een bestemming op internet en komen dan naar Houten omdat ze hier de mensen van de resorts kunnen spreken. Dan hoor je hoe het daar echt is. Ik hoop dat de beurs over 25 jaar nog steeds het jaarlijkse ontmoetingsmoment is. Contact tussen mensen, daar gaat het ons om.’

  • Bert (links) en Patrick van Brienen (rechts) tijdens een interview.