Archieven

Lusitania: nieuwe ontdekkingen

Toen ik in 2017 contact had gelegd met Peter McCamley om te duiken op het wrak van de Lusitania had ik nooit gedacht dat dit mijn belangrijkste project ooit zou worden. Het project werd toen opgestart om het wrak van dit legendarische schip uitgebreid te documenteren met foto en filmbeelden. Mijn eerste duiken op het […]

Een hachelijke onderneming

De gewapende kruiser Carl Friedrich is in 1902 gebouwd op de werf van Blohm & Voss in Hamburg. Het schip was 126 meter meter lang en uitgerust met een indrukwekkend arsenaal aan kanonnen en torpedobuizen. Met zijn drie motoren kon het schip een topsnelheid van 21 knopen halen. De Carl Friedrich was het tweede schip […]

De ondergang van de SMS Szent Istvan

Het is een rustige avond als op 9 juni 1918 de twee zusterschepen SMS Szent Istvan en Tegettoff de haven van Pula (nu Kroatië) verlaten en koers zetten naar het zuiden, in de richting van Dubrovnik. De grote, gepantserde slagschepen (“dreadnoughts”) hebben relatief weinig te vrezen van de Italiaanse marine want ze hebben een escorte […]

Hotspot: Fort Rammekens

Er zijn nog bijzondere plekken in Nederland en België waar duikers een avontuur kunnen beleven. Patrick Sloot uit Heinkeszand is een van die duikers die zich hierin verdiept. Op een dag vertelt hij mij het geheim van de baai van fort Rammekens. Gedurende tweehonderd jaar was dit een ankerplaats voor de schepen van de “Vereenigde […]

Vijf tips voor een betere wrakfoto

1. Camerabehuizing aanpassen Er zijn maar enkele camerahuizen op de markt die op grote diepte nog behoorlijk werken. Ik fotografeer met een Nikon in een Hugyfot onderwater behuizing. Deze huizen zijn gefreesd uit een blok massief aluminium. Normaal zijn ze getest tot een diepte van honderd meter maar door de veertjes achter de drukknoppen aan […]