Leestijd: 2 minuten

Een visportret is een kwestie van geduld en goed voorbereiden.

Locatie

Deze foto is gemaakt in het Grevelingenmeer bij Den Osse Nieuwe Kerkweg. Deze plek heb ik gekozen omdat ik er goed bekend ben en de onderwerpen die ik wil fotograferen hier weet te vinden. Het zicht was rond de drie meter. Het was een ondiepe duik – niet dieper dan vier meter.

 

Camera

De camera die ik gebruik is een Nikon D7100. Die heeft een APS-C CMOS (crop) sensor en dan ben je voor macrofotografie en visportretten in het voordeel. Voor het visportret heb ik gekozen voor een Nikon 60 millimeter macrolens. Met een crop sensor camera kun je hiermee kleine onderwerpen goed beeldvullend fotograferen. De camera zit in een carbon behuizing van BS Kinetics Sechura. Het licht komt van twee Sea&Sea YS-D1 flitsers.

 

Aanpak

Het visportret, als onderdeel van het Open Nederlands Kampioenschap onderwaterfotografie, is voor mij altijd een van de lastigste disciplines. De stand van de flitsers kan bij een dichtbij opname behoorlijk uitdagend zijn. Doordat je zo dicht mogelijk op het onderwerp wilt zitten, is er weinig ruimte om het licht op het onderwerp te krijgen. Door de flitsers zo dicht mogelijk bij de poort te plaatsen en ze goed te richten, zorg je ervoor dat er nog net licht binnen de scherpstelafstand valt. Het is goed om vooraf te weten wat deze afstand is. Anders kan het gebeuren dat je de vis beeldvullend in de zoeker hebt, maar het flitslicht achter de vis valt. Verder moet je nadenken over wat er scherp moet zijn. Door te spelen met het diafragma kan je met scherpte en onscherpte de aandacht van de kijker richten op wat je het belangrijkste vindt. In deze foto zijn dat de ogen van de vis. Dus ook weer goed om te weten wat de lens doet bij verschillende diafragma’s. Na het instellen van het diafragma kies ik de sluitertijd. Maak de sluitertijd bij een visportret niet te lang, want je wilt geen bewegingsonscherpte. Ten slotte stel ik de ISO-waarde (de lichtgevoeligheid van de sensor) en de flitskracht in. Wil je hard licht, dan stel je een lage ISO-waarde in (bijvoorbeeld 100) en zet je de flitsers op vol vermogen. Wil je wat zachter licht dan neem je hogere ISO-waarde en draai je de flitskracht op de flitsers terug. Ga in verband met ruis niet hoger dan ISO 400. Als je handmatig belicht, is het goed om een aantal proefopnamen te maken van een stilstaand onderwerp. Probeer pas een vis te benaderen als je weet dat het licht goed staat ingesteld. Want meestal krijg je maar een paar kansen om de vis te “schieten”.

 

Stand flitsers

Voor deze foto zijn twee flitsers gebruikt die vooraf op een ander onderwerp zijn ingesteld. De flitsers stonden aan weerszijden strak naast de poort, een klein beetje naar buiten gericht.

 

Nabewerking

De foto is bewerkt in Lightroom. Ik heb er niet heel veel aan gedaan. De foto was iets onderbelicht. Dat heb ik gecorrigeerd, net als de witbalans. Tot slot heb ik een enkel stofje verwijderd. Foto’s publiceer ik regelmatig op mijn Facebookpagina en Instagram.

 

____________________________________________

EXIF data

Bestandstype: NEF

Belichting:1/200 sec bij f/16

Belichtingsprogramma: Handmatig

Lichtgevoeligheid: 160 ISO

Brandpuntsafstand: 60 mm

Witbalans: Handmatig, 4700K