Leestijd: 2 minuten

Soms maak je een foto en staat er meer op dan de bedoeling is. Veel zweefvuil bijvoorbeeld, of een duiker die het beeld in zwemt. Nabewerking biedt in dat geval uitkomst, vindt Rob Aarsen. Pak je digitale gum er maar bij!

Locatie

De Köln is een lichte kruiser van de Kaiserliche Marine. Na de eerste wereldoorlog is ze in Scapa Flow (Schotland) moedwillig door haar bemanning afgezonken. Het ranke scheepje ligt op haar zij in 36 meter water. Hoewel de Köln al bijna honderd jaar op de zeebodem ligt, is ze nog opvallend intact. Je ziet echt dat het een schip is. De foto is gemaakt op de brug van de kruiser, die niet meer was dan een open platform. We doken in mei. Het water was helder maar zat vol draadalg. Op het moment van afdrukken zwom een buddy per ongeluk het beeld in, zie de foto hieronder.

 

Camera

Nikon D600 full frame spiegelreflex met een Tokina 10-17 fisheyelens ingezoomd op een brandpuntsafstand van 16mm. Deze lens is gemaakt voor DX (crop sensor) camera’s maar werkt goed genoeg op een full frame camera, mits je de lens op 16 of 17mm houdt. Nauticam behuizing, 18,5 inch dome en twee Sea&Sea YS-D1 flitsers.

 

Aanpak

Een wrak kun je nooit helemaal op de foto zetten. Het beste kies je een herkenbaar element: een reling, trapje, kanon of zoals hier de voorkant van de open brug. Daar leg je de nadruk op. Een model erbij geeft een idee van hoe groot de dingen zijn. Bij groothoekopnamen kies ik altijd voor menglicht. In de achtergrond het omgevingslicht. Dat stel je in door een langere sluitertijd te kiezen met zo nodig een hogere lichtgevoeligheid (ISO-waarde). De voorgrond en de duiker worden belicht door de flitsers. De kracht van dat licht stel je in met het diafragma of de instelling en afstand van de flitsers.

 

Stand flitsers

De twee flitsers zijn ver opzij geplaatst en naar achteren getrokken, tot naast de oren. Daarmee voorkom je dat er lichte vlekken aan de zijkanten van het beeld ontstaan en wordt het zweefvuil minder aangelicht.

Köln

Illustratie 2: flitspositie, door Ron Offermans

Nabewerking

De basisbewerking gebeurt in Lightroom CC2015. De originele foto uit de camera was vrij donker en contrastloos (illustratie 1). In Lightroom worden de witbalans, licht en donker en de scherpte verbeterd. Met de instelling ‘Lenscorrectie’ wordt de tonvormige vertekening van de Tokina rechtgetrokken en daarna is het beeld automatisch nog iets krapper aangesneden. Voor schoonmaakwerk is Photoshop CC 2015 meer geschikt. De duiker wordt geselecteerd met de toverstaf, de selectie 20 pixels groter gemaakt en dan verwijderd met Opvullen / inhoud bewaren. Vervolgens is het zweefvuil weggepoetst door een filter ‘Stof en Krassen’ toe te passen, terug te gaan naar de originele staat en dan met het historiepenseel het filter weer over de foto te schilderen. Daarmee gum je het stof als het ware uit.

 

  • Illustratie 1
  • Illustratie 2

 

EXIF data

Bestandstype: RAW
Bestandsgrootte: 28,3 MB
Datum en tijd: 13 mei 2014, 10.45 uur
Belichting: 1/40 sec bij f11
Belichtingsprogramma: handmatig
Lichtgevoeligheid: ISO 800
Brandpuntsafstand: 16mm
Witbalans: Auto