Leestijd: 3 minuten

Een bijeenkomst van 39 zeemeerminnen bood onderwaterfotograaf Jos Broere een mooie kans om eens iets anders te fotograferen dan visjes. Tijdens de eerste internationale zeemeerminnen en -mannen bijeenkomst in de Benelux oefenende hij met modelfotografie. ‘De ervaring van het model is misschien wel de belangrijkste succesfactor bij dit type werk. Die knijpen hun ogen wat minder vaak dicht onder water!’

Het was de eerste internationale zeemeerminnen en –mannen meeting in de Benelux. 39 zeemeerminnen uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Finland waren naar zwembad Dijnselburg in Zeist gekomen. Hier was een evenement met workshops georganiseerd door Marijke Pie van de Meermin School Nederland en Jack Vijgen van Esko Diveworld. ‘Het idee is ontstaan omdat ik de meerminnen uit het buitenland wilde ontmoeten,’ zegt Marijke. ‘De Nederlandse community die ik heb opgericht bestaat nu uit 170 mensen, maar een klein aantal is actief bezig met meermin of meerman zijn. Ik had gehoopt op 20 mensen in totaal. Uiteindelijk zijn het er 39 geworden. Van wie ik de meesten in de Meermin School heb lesgegeven.’

 

Jos Broere had lucht gekregen van het idee en de stoute schoenen aangetrokken. ‘Ik had al langer het idee om iets anders te fotograferen dan visjes,’ zegt hij. ‘Ik wil mijn vleugels uitslaan richting modelfotografie. Dus heb ik gemaild of ik foto’s kon komen maken. Dat vonden Jack en Marijke allebei een leuk idee. Het is promotie voor de school en Esko, de meerminnen hebben een mooie foto en ik kan mijn portfolio uitbreiden. Zo heeft iedereen er lol van.’ Toen ze ja hadden gezegd moest er nog wel wat gebeuren. ‘Het was voor mij ook allemaal nieuw,’ vertelt Jos. ‘Om te beginnen moest ik er een geschikte lens voor kopen. Ik heb een fisheye lens maar die is voor modellenwerk niet bruikbaar. Dan moet je er te dicht op en de lens geeft teveel vertekening – dan krijg je een meermin met een heel groot hoofd en een klein staartje. Speciaal voor deze sessie heb ik een 20mm groothoeklens van Nikon gekocht. Die geeft geen vertekening.’ De foto’s zijn verder gemaakt met een Nikon D810 spiegelreflexcamera in een Isotta behuizing die Jos uit Italië importeert.

 

 

Lichtplan

Stap twee was nadenken over de belichting. Jos: ‘In de voorbereiding heb ik vooral nagedacht over de opstelling van de flitsers. Thuis heb ik verschillende opstellingen geprobeerd. Uiteindelijk is daar een lichtplan uitgekomen met zes flitsers in een frontale opstelling.’ Eenmaal in het zwembad is nog een experiment gedaan met een flitser die van bovenaf belichtte. ‘Die heb ik uitgezet omdat deze alleen een lichtvlek gaf bovenin. Dat stoorde meer dan dat het iets toevoegde. En bij het inschieten bleek dat het mooier was om een flitser in het midden voor te plaatsen. Dat zorgde voor meer licht op de staarten.’ De flitsers werden onder water op statieven geplaatst. Een flitser vuurde af door middel van een optische cel die reageerde op de flitsers die op de camera stonden. Van hier uit werden de andere flitsers met optische kabels afgevuurd. Als achtergrond werd zwart doek gebruikt. ‘De meeste modellen hadden mooie staarten met veel kleur erin,’ legt Jos uit. ‘Die komen tegen een zwarte achtergrond het mooiste uit.’ In twee uur heeft Jos twaalf modellen gefotografeerd. De opbouw van de flitsopstelling en achtergrond kostte nog een uur.

 

‘Het was heel leuk om te doen maar wel druk,’ vertelt Jos achteraf. ‘Normaal fotografeer je in een middag hooguit een of twee modellen. Iedereen die op de foto wilde kwam aan bod, maar ik had geen tijd om aanpassingen te maken aan de belichting en zo per persoon een echte topplaat te maken. Er waren ervaren modellen bij en dan gaat het in een keer goed. Maar er waren ook onervaren modellen die bijvoorbeeld hun ogen dichtknepen. Dat levert geen mooi plaatje op.’ Jos concludeert dat ervaring van het model misschien wel de belangrijkste succesfactor is bij dit type werk. ‘En ik heb geleerd dat als je een zwarte achtergrond gebruikt, het haar van donkerharige modellen wegvalt. Dat is op te lossen door meer met tegenlicht te werken waardoor het model los komt van de achtergrond. Gezien de tijd die ik per meermin had vallen de resultaten me mee. Zeker voor een eerste keer.’

 

 

‘De belangrijkste tip om onder water te poseren, is rust nemen,’ vult Marijke Pie aan. ‘Drijf je snel naar boven? Probeer dan iets minder lucht in te ademen. Door rust te nemen straal je dit op de foto ook uit en wordt het resultaat alleen maar beter. Rustig de ogen openen en de mond en wangen ontspannen is ook heel belangrijk voor het resultaat.’ Marijke is blij met de foto’s: ‘Ze zijn erg mooi geworden! Ik heb alleen maar positieve reacties over de foto’s gehoord en ook over de meeting zelf was iedereen enthousiast.’ De school gaat in september weer aan de slag. ‘Er is voor het eerste niveau nog plek voor twee personen en de “mermaid experiences” gaan ook weer van start.’