Leestijd: 2 mins

Opstijgen op volle zee en als je bovenkomt is nergens de boot te bekennen – een horrorscenario dat duikers helaas al te vaak is overkomen. Een aantal incidenten in de Rode Zee waarbij duikers waren afgedreven heeft geleid tot de ontwikkeling van noodbakens voor duikers. Vraag de schipper en duikschool ernaar als je een dagtocht of liveaboard boekt en kies voor het schip dat al met zo’n systeem is uitgerust.

Al sinds 2011 gebruikt de scheepvaart een systeem om bemanningsleden terug te vinden die overboord zijn geslagen. Zij dragen een Search and Rescue Transponder (SART) bij zich die na activering de locatie en een noodsignaal uitzendt. Dit signaal wordt ontvangen door alle schepen in de buurt die zijn uitgerust met het Automatic Identification System (AIS), waarmee schepen elkaar informatie toesturen over positie, richting en snelheid om aanvaringen te voorkomen. Een van de gebruikers van het SART systeem is de Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij die alle zeegaande vrijwilligers uitrust met de EasyRescue van Weatherdock.

 

Handzaam

Voor sportduikers heeft Weatherdock twee varianten ontwikkeld: de EasyRescue DIVE en de DIVE PRO. De DIVE is waterdicht tot honderd meter en voorzien van een batterij die tien jaar meegaat maar niet kan worden vervangen. Het is een klein handzaam kastje dat aan het trimjack kan worden bevestigd. Na een druk op de ALERT knop stuurt de EasyRescue DIVE op twee standaard VHF frequenties een noodbericht dat wordt ontvangen door alle schepen in een straal van minimaal tien zeemijlen die AIS aan boord hebben. Het bereik hangt af van de hoogte de ontvangende antenne en van de zender. Daar zit meteen een nadeel want als een duiker in ruwe zee ligt of bewusteloos raakt dan lukt het niet om de zender omhoog te houden. Ook wordt bij een golfhoogte van meer dan een meter het signaal door de golven onderbroken en daardoor onzuiver.

 

De EasyRescue DIVE PRO is hetzelfde apparaat als de DIVE maar dan met een oplaadbare batterij en een extra functie: de ‘Closed User Group’. Die biedt de schipper van een duikcharter de mogelijkheid om alle duikers in zijn groep te volgen. De zender stuurt dan een ‘normaal’ (geen nood) signaal via een andere frequentie, want anders zouden alle schepen in de buurt komen zoeken. De ontvanger bevat een lijst van de EasyRescue DIVE PRO units die hij moet volgen, om te voorkomen dat de schipper op een drukke plek ook duikers van een andere boot oppikt. Een duiker wordt pas zichtbaar voor alle schepen in de buurt als hij of zij op de ALERT knop drukt. Aan een DIVE PRO heb je als individuele duiker niks als de charter geen ontvanger aan boord heeft.

 

Spiegeltje

De units zijn niet goedkoop. Voor duikers zou het mooi zijn als schippers en duikscholen de verantwoordelijkheid zouden nemen voor de aanschaf van dergelijke veiligheidsmaatregelen. Vraag ernaar als je een dagtocht of liveaboard boekt en kies voor het schip dat wel al met zo’n systeem is uitgerust. In de praktijk is dit vaak niet het geval en dan heb je met een EasyRescue DIVE je vindbaarheid nog enigszins in eigen hand. Als alternatief zijn er een vergelijkbaar systeem van Easydive en de Nautilus LifeLine: een waterdichte en drukvaste marifoon die bij nood een GPS positie uitzendt. Op z’n minst kun je een spiegeltje en een dikke SMB meenemen, waarbij een gele kleur beter opvalt dan oranje.