Een paar dingen vallen meteen op. Allereerst is de eerste trap van deze automaat een FDX-i. Deze heeft een beschermende coating en is compact en lichtgewicht. Corrosie zal je niet zien op deze eerste trap. Met twee hogedruk en vier lagedrukpoorten zijn er genoeg configuratiemogelijkheden voor het aansluiten van je instrumenten, tweede trappen, transmitters, droogpakslangen en andere zaken die je zou willen meenemen. De tweede trap is goed vormgegeven, makkelijk te bedienen en heeft de mogelijkheid om je luchttoevoer goed aan te passen op jouw persoonlijke wensen.
We duiken het water in met deze overgebalanceerde set. De druk die naar de tweede trap wordt gestuurd is net iets hoger dan het omgevingswater. Op 30 meter dus 4 bar en op 10 meter 2 bar. Zo compenseert het systeem voor de indikking van de lucht. Dat geeft al ontzettend veel ademcomfort en vooral wat dieper is dat fijn, omdat je geen enkele weerstand hebt bij het ademen. 40% nitrox is geen enkel probleem, goed om te weten, aangezien dat in het buitenland ook best wel eens voorkomt in landen of tijdens reizen met veel herhalingsduiken.
Naast deze technische voordelen is ook de tweede trap die we gebruiken echt makkelijk te bedienen met handschoenen aan, licht en bestand tegen koud water. IJsduiken is geen enkel probleem. Voor elke Nederland-duiker is het dus een geschikte automaat die je overal kan gebruiken.
Onder water speel ik wat met de tweede trap. De swivel die eraan zit zorgt voor soepel gebruik zonder slingers of knikken in de slang. Ik heb goede grip zonder hard te bijten, klaren is makkelijk en ook als ik de automaat verkeerd om in doe is dat geen enkel probleem. Wat opvalt is hoe licht hij is: ik merk bijna niet dat ik hem in heb. De pneumatische balancering zorgt ervoor dat deze echt alleen lucht geeft als je inademt, maar weerstand voel ik zeker niet. Geen belletjes, geen blazende automaat, geen moeite om de lucht naar binnen te trekken: zo wil je onder water zweven.
In het Engels heeft de moeite die je moet doen om lucht naar binnen te halen de mooie term cracking effort. Hoe meer moeite, hoe meer energie het kost en hoe meer lucht je verbruikt. Het is dus mooi dat je deze sterkte op elke diepte weer kan afstellen met de knop die je van licht naar zwaar kan zetten. Daarnaast zit er een vanzelfsprekend een venturi switch (pre-dive knop) op die de luchtstroom stuurt, zodat een free flow uitblijft. Ik hyperventileer bijna bij het volledig openzetten van alles en bij alles dicht is ademhalen nog steeds goed te doen. De bellen gaan keurig langs mijn gezichtsveld omhoog en bij fotograferen heb ik er geen last van.
De octopus heeft ook een bitje met grip, dat maakt het meteen simpel wisselen en een fijn idee dat het mondstuk niet uit mijn buddy’s mond zal glijden bij nood. De venturi switch test ik op verschillende dieptes. Met de automaat op zijn kop en de opening boven blaast deze op 15 meter diepte wat lucht, zoals zoveel octopussen dan wel eens doen. Het is het een prima afstelbare automaat die net zo makkelijk ademt als de eerste.
Als laatste testen we samen het ademen door de twee tweede trappen tegelijkertijd. Ik merk geen enkel verschil. De luchttoevoer blijft gelijk, en dat is soms echt wel eens anders, dan wordt ademen zwaarder of net even wat minder comfortabel, samen aan de eerste trap. Bijkomend voordeel: we hebben extreem slecht zicht, maar de gele fluorescerende kleur van deze is niet te missen. Zelfs op 5 meter afstand ben ik nog te zien voor mijn buddy, of meer, weet ze waar de slang hangt.
Kenmerken Oceanic ZEO
CE-keur koud water: Ja – EN250A
1e trap: DIN300 bar, overgebalanceerd, membraan
Drukpoorten: 2 hp- en 4 lp-poorten
Type slang: Flex
Nitrox: Technisch geschikt tot 40%
2e trap: Venturi regelaar, instelbare ademweerstand, gebalanceerde luchttoevoer
Tip! Deze automaat is te verkrijgen als set met octopus en Oceanic regulator bag voor €899.