Voor de editie 2022 van het Open Nederlandse Kampioenschap onderwaterfoto- en videografie introduceerde de NOB een nieuwe wedstrijdcategorie: ONK Reels! Ook in 2023 kan je weer meedoen in deze leuke, laagdrempelige categorie. In dit artikel nemen we het fenomeen reels eens onder de loep in de hoop dat onder andere de deelnemers aan het ONK hier hun voordeel mee kunnen doen. Maar ook als je gewoon wilt laten zien aan al je vrienden en meer mensen hoe leuk duiken, is dit een leuke manier.
Reels zijn van oorsprong een feature van het sociale netwerk van Instagram. Het was eigenlijk een kopie van het fenomeen TikTok dat uitermate succesvol en populair is. Met Instagram Reels maak je korte video’s die je vervolgens kunt delen, op zowel je tijdlijn als in je stories, onderdelen van Instagram. Omdat Instagram de markt wil domineren zijn ze met deze vorm de strijd aangegaan met het populaire TikTok.
Leuke videocontent met succes
Een reel biedt je tal van features om leuke videocontent te maken. Je kunt de video’s vertragen of juist versnellen, hashtags toevoegen, filters gebruiken, muziek en audio onder de video’s zetten en nog veel meer. En hoewel de NOB de categorie binnen het ONK ‘Reels’ heeft genoemd kun je deelnemen met ieder vergelijkbaar platform, dus ook met TikTok.
Het succes van features als Insta Reels en TikTok zijn eenvoudig te verklaren. Het maken van een video voor deze platformen zeer laagdrempelig. Met slechts enkele klikken kan iedereen een reel maken waarbij de smartphone als camera dient. Als je een reel op een openbaar Instagram-account hebt geplaatst kan deze zomaar viraal gaan. Ook al word je door een persoon niet gevolgd, je video’s verschijnen ook op de tijdlijnen van anderen, waardoor je plotseling miljoenen views kunt scoren. Zodra het algoritme van Instagram merkt dat een gebruiker lang blijft kijken naar jouw video wordt het vaker aan anderen getoond waardoor een sneeuwbaleffect kan ontstaan. De wedstrijd op het ONK is daar op gericht; de winnaar wordt gekozen uit de deelnemers die de meeste likes weten te genereren.
Ga jij viraal?
Het makkelijkste is nu jouw onderwatervideo (van zo’n 15 tot 30 seconden) online te zetten, vrienden en familie te mobiliseren om deze te liken en vervolgens te wachten of je misschien in de prijzen valt. Maar dat is niet het meest effectief. Je kunt ook serieus met jouw reels aan de slag gaan om te proberen heel veel likes te genereren – ook buiten je vriendenkring – of misschien wel om viraal te gaan.
Al is de reel slechts een ultrakorte video, de content moet aansprekend en interessant genoeg zijn om kijkers aan te spreken. Voor een reel geldt niets anders dan voor een langere videofilm: het heeft een kop en een staart nodig, een opbouw van begin, midden en einde.
Het belangrijkste deel van jouw reel is het begin. In de eerste drie seconden moet jij de aandacht van mensen trekken waardoor ze blijven kijken. Om die te vangen kun je opvallende graphics gebruiken, bijzondere geluiden en spannende teksten. Vervolgens ga je over naar wat je eigenlijk wilt delen (jouw verhaal) en je sluit de video natuurlijk verrassend af. Reels worden vaak door mensen gekeken die op zoek zijn naar vermakelijke content. Het is dus zaak mensen met jouw reel(s) te vermaken.
Kijk af: wat spreekt aan?
Om te leren hoe je een goede reel maakt of om inspiratie op te doen kun je de reels van anderen bekijken. Wat is het dat jou aanspreekt in een reel van de ander, of juist niet? Probeer de opbouw als hiervoor beschreven te ontdekken: hoe vangt deze video jouw aandacht, wat vertelt de reel voor verhaal(tje) en hoe wordt deze afgesloten? Humor werkt altijd, dus een klunzige vis of onbeholpen kreeft kan al voldoende zijn. Maar alleen maar een klunzige vis laten zien is niet voldoende. Begin je reel met een aansprekende tekst, waardoor je de kijker nieuwsgierig maakt. Bouw een aanleiding in, en in het voorbeeld van de klunzige vis: wat wil de vis doen of bereiken om vervolgens het klunzige gedrag te laten zien en sluit af met de climax.
Niets is te vreemd voor een reel: bedenk eens hoeveel duizenden mensen geboeid kunnen kijken naar puistjes die worden uitgeknepen! Ongelukken of pijnlijke momenten doen het ook altijd goed: een haai die een duiker in tweeën bijt bijvoorbeeld, het is allemaal een kwestie van smaak.
Een reel kun je voorzien van een bijschrift en dat is ook een creatief element dat je kunt toevoegen om mensen aan te spreken. Schrijf een bijschrift in de vorm van een grap of stel een vraag. Een ander hulpmiddel om jouw reel vindbaar te maken is gebruik te maken van één of meerdere hashtags. Die bestaat uit een hekje (#) gevolgd door één of meerdere woorden, altijd zonder spatie. Let op: doe je mee aan het ONK in de categorie Reels dan moet jouw reel minimaal voorzien zijn van de hashtag #ONKOnderwater. Door hashtags te gebruiken vergroot je het bereik van jouw reel(s). Vergeet ook niet de reels op jouw profiel te plaatsen, door deze enkel in je Stories te plaatsen beperk je juist het bereik, al is het maar omdat deze maar 24 uur zichtbaar is.
Juiste beeldformaat
De meeste reels worden op smartphones bekeken en dus moet je rekening houden met het beeldformaat van jouw video. Dat wil zeggen dat je gebruik moet maken van een aspect ratio van 9:16 – het verticale formaat. Een eerder artikel in deze reeks ging daar al eens uitgebreid over (zie Sfeer door de aspect ratio in Onderwatersport nummer 1 – 2023 – red.). Op je smartphone kan je daar voor kiezen tijdens het filmen. Neem je jouw reel op met een (compact)camera? Dan kun je in de nabewerking (montage) vaak een beelduitsnede maken die aan deze aspect ratio voldoet.
Aan de slag!
- houd de reel zo kort mogelijk – de meerderheid van de mensen kijkt liever korte content dan langdradige video’s),
- gebruik korte teksten,
- gebruik hashtags,
- voeg muziek en geluid toe,
- maak reels van dingen die jou zelf interesseren,
- onderschat ook de waarde van een goede thumbnail niet, ook deze kan mensen naar jouw reels lokken én
- doe je mee aan het ONK? Lees dan de reglementen goed door zodat je precies weet wat wel en niet is toegestaan. Heel veel succes!
Inspiratiesessie Filmen met je Smartphone
Op 12 juli organiseerde de NOB een inspiratiesessie in Veenendaal: ‘Filmen met je Smartphone’. Benieuwd naar de aftermovie? Bekijk de beelden hieronder!