Sinds 1989 hebben John en ik een duikschool. Door werkzaamheden met de duikschool bij het Dive-Inn de Kabbelaar van de familie Mathijssen ontmoeten we veel mensen waaronder ook veel fotografen. Daar heb ik ook mijn eerste fotowedstrijd gewonnen.
Keerpunt
Het duiken met een camera is door de jaren heen veranderd in het maken van foto’s voor de cursisten als herinnering of herkenning van het onderwater leven naar fotograferen met een doel. Er kwamen duikers op mijn pad die mij structuur aanleerden en het hadden over een plan om betere foto’s te gaan maken. Dat is voor mij het keerpunt geweest. Vanaf dat moment was het fotograferen onder water met een doel en tijdens de wedstrijden werken met een duidelijk plan.
Met dit plan A of B – of zelfs geen plan – duik ik de laatste jaren samen met Marloes Otten. Samen bedenken we ideeën, deze werken we uit tot een plan. Samen vinden we de categorie ‘Creatief’ de grootste uitdaging (zie de foto met de bol en de tule). In de creativiteit hebben wij elkaar wel gevonden en dit zorgt vaak voor hilarisch onderwatermomenten, waarbij de slappe lach geen geweldige foto oplevert, maar wel het plezier brengt om door te gaan. Om een idee tot uitvoering te brengen hebben we bijvoorbeeld vier intensieve duiken gemaakt voor één topfoto. Als deze foto dan gebruikt wordt op Duikvaker als levensgrote banner bij de NOB, is voor ons beiden het doel bereikt.
Rode draad
De rode draad in het maken van foto’s van de onderwaterwereld is ook bij het maken van wedstrijdfoto’s in veel opzichten hetzelfde gebleven. Plezier, ontspanning en de prachtige onderwaterwereld laten zien aan diegene die niet duiken.
Om een idee tot uitvoering te brengen hebben we bijvoorbeeld vier intensieve duiken gemaakt voor één topfoto.
Geluksmoment
Mijn geluksmoment is terug te vinden in de serie van de drie foto’s van de eitjes van de grondel. Als je aan mij vraagt wat mijn favoriete onderwerp is, dan is het toch het vastleggen van het jonge leven met een bijzondere twist. Het begint dan met het zoeken in het juiste seizoen, het volgen van de broedzorg en weten wanneer je op het juiste moment terug moet zijn om te kijken wanneer de eitjes uitkomen.
Materiaal
Mijn eerste camera was de Sea&Sea Motormarine II met fotorolletjes. In het digitale tijdperk gebruik ik nu de Olympus OM-D M5 met 2 YS-01 flitsers van Sea&Sea. De lenzen zijn 45mm en 60 mm macro en een groothoek 8 mm met Fish-Eye poort, de 14-42 en 9-18 met bijhorende poorten.
ONK 2023
Wil jij ook deelnemen aan het ONK Onderwaterfotografie 2023? De inschrijving is geopend.
Lees alles over de onderdelen, data en prijzen op www.fotokampioenschap.nl.