Leestijd: 2 minuten

Reefballs: je ziet ze opdoemen en meestal wil je dan direct het minuscule leven erop observeren en fotograferen. Maar neem een keer de tijd om ze van een afstandje te bekijken. Zeker bij enkele meters zicht blijkt het geheel een speelse aaneenschakeling te zijn van ronde vormen. De positie die je als onderwaterfotograaf inneemt bepaalt de compositie van de opname. In de foto van Alex Strijbosch trekt de voorste reefball de aandacht.

Locatie

Duikstek de Kabbelaar (Scharendijke). Na een bezoek aan het wrakje van ‘de Zeehond’ zwommen we langs de reefballs die rechts van de steiger liggen op een diepte van zeven tot elf meter. Bij zonnig weer is er op deze diepte ruimschoots genoeg daglicht om leuke groothoek of fisheye opnamen te maken van meerdere reefballs tegelijk. Het zicht moet dan wel voldoende zijn. De duik vond plaats op Koningsdag, een zonnige dag met weinig duikers op deze duikstek, waardoor ondanks een straffe wind uit het noorden het zicht goed was.

 

Camera

Nikon D200 spiegelreflex met een Nikon 10,5 mm fisheye lens. Ikelite onderwaterhuis en domepoort. Belichting met twee Ikelite DS 160 flitsers.

 

Aanpak

Het zicht was prima en ik besloot om de reefballs van een afstandje te fotograferen. Nu is een ‘afstandje’ met een fisheye lens betrekkelijk. Twee meter is soms al véél te ver. Nadat de juist afstand is gevonden kies je een geschikte hoogtepositie ten opzichte van het object. Je hoogtepositie is dus het tweede deel wat de compositie van de opname bepaalt. Een halve meter verschil van diepte maakt een wereld van verschil. Ik wilde meerdere reefballs in deze opname en besloot daarvoor zo’n halve meter boven de dichtstbijzijnde reefball te gaan zweven op iets meer dan één meter afstand.

 

Stand flitsers

Er zijn twee flitsers gebruikt op handmatig / halve kracht, voldoende om de voorste reefball te belichten. De flitsers zijn wat naar achteren getrokken en naar buiten en enigszins omhoog gericht.

Illustratie: Ron Offermans

Nabewerking

Bij een sterke compositie is uitsnijden van de opname achteraf overbodig. De belangrijkste nabewerking bij deze opname is het gebruik van de zwart-wit functie in Lightroom 5.0 (illustratie1). Het effect van omzetten naar zwart/wit is dat de reefballs nog nadrukkelijker het beeld bepalen. Ook de sfeer verandert ingrijpend. Daarna heb ik de belichting, het contrast en de helderheid nog wat bijgesteld (illustratie 2). Laatste stap is publicatie; de foto is op Facebook geplaatst en op mijn blog http://underwaterphotography-alex.blogspot.nl/

  • Illustratie 1
  • Illustratie 2

EXIF data

Bestandstype: JPEG
Bestandsgrootte: 855 KB
Datum en tijd: 27-4-2015, 14.09 uur
Belichting: 1/60 sec bij f6.3
Belichtingsprogramma: handmatig
Lichtgevoeligheid: ISO 100
Brandpuntsafstand: 10,5 mm (DX)
Witbalans: Automatisch