Leestijd: 2 minuten

Ron Offermans werd getroffen door dit prachtige doorkijkje waar een reuzenmurene uit tevoorschijn kwam.

Locatie:

De foto is gemaakt op Elphinstone reef in Egypte. Het ligt zo’n 20 kilometer uit de kust en rijst op uit de diepte tot een aantal meter onder het wateroppervlak. Door de sterke stroming is het heel uitbundig begroeid en heeft het een grote aantrekkingskracht op haaien en andere grote vissen. Ik was daar om foto’s te maken voor mijn nieuwe basis handboek onderwaterfotografie. Tijdens deze trip wilde ik aantonen dat je met betrekkelijk goedkope compactcamera’s ook mooie onderwaterfoto’s kon maken. Elphinstone reef was daarvoor de perfecte locatie. Het duiken is daar niet eenvoudig, dus was het voor mij een verademing dat ik niet mijn grote, zware spiegelreflex hoefde mee te slepen.

 

Camera:

De foto is gemaakt met een Olympus Tough TG-5. Deze camera heeft een heel kleine 1/2.3 inch opnamesensor. Voor zo’n reis gebruik ik hem wel in een onderwaterhuis, hoewel dat tot 18 meter diepte eigenlijk niet nodig is. Bovendien heb je het onderwaterhuis nodig om de WeeFine WFL-02 groothoekconverter te kunnen monteren, zodat je met een beeldhoek van 150 graden kan fotograferen. Dat is bij dit soort foto’s echt wel nodig. Verder heb ik twee INON D2000 flitsers met diffusers gebruikt.

 

Aanpak:

Vooraf weet je waar je naartoe gaat en wat je kunt verwachten. Elphinstone reef is uitermate geschikt voor groothoekopnamen. Je begint diep en sluit de duik ondiep af. Daarbij drift je door de stroming langs de steile wand. Door tegen de stroming in te zwemmen kun je wel redelijk goed op één plaats blijven. Dus toen ik langs het doorkijkje kwam met de murene, was het een kwestie van goed uitkaderen. Te dichtbij en je mist de sfeer van het rif. Te ver weg en het wordt een zoekplaatje. De murene zit niet stil, dus de timing is ook belangrijk. Uiteindelijk heb ik drie foto’s kunnen maken waarvan deze de beste is. Alles in het beeld is in perfecte harmonie.

 

Stand flitsers:

Zoals de meeste wel zullen weten, hou ik erg van de lange flitsarmen. De flitsers staan zo ver mogelijk naast de camera, enigszins achter de camera en een beetje naar buiten gericht. De flitsers staan ingesteld op vol vermogen. Zo rond het middaguur midden in de zomer heb je zelfs op tien meter diepte nog ontzettend veel daglicht. Dat daglicht is door de filtering van het water behoorlijk blauw. Ik wilde dat zoveel mogelijk temperen om het witte licht van de flitsers de gelegenheid te geven de andere kleuren te laten leven. Met de TG-5 kun je niet zelf een sluitertijd instellen. Dus gebruikte ik belichtingsmodus A met diafragma f/2,8. Met een EV-correctie van -2 verkortte ik de sluitertijd zoveel mogelijk. Hierdoor maakte ik optimaal gebruik van het vermogen van de flitsers.

 

Nabewerking:

Achteraf heb ik de foto 0,73 stop lichter gemaakt, het contrast verhoogd en de schaduwen maximaal opgelicht. Verder de nevel verwijderd zodat de foto wat briljanter oogt. Plaatselijk heb ik de kop van de murene wel wat lichter gemaakt, omdat deze in verhouding wat te donker was geworden. Het zachte koraal vond ik in zijn geheel iets te licht waardoor het teveel aandacht trok. Dat heb ik via een masker iets donkerder gemaakt.

 

EXIF data:

Belichting: 1/125 sec F/2,8  -2 EV correctie

Belichtingsprogramma: A

Lichtgevoeligheid: ISO 100

Brandpuntsafstand: 21mm + WeeFine WFL-02

Witbalans: Flits