Port Sudan ademt de sfeer van Hurghada in de tachtiger jaren. In de haven liggen maar een paar boten op duikers te wachten. Onze boot, de MV Suzanna, is een Egyptische boot met Egyptische bemanning. In een week tijd bezoeken we de bekende duikplaatsen Abington, Angarosh, Merlo en Qita el Banna in het noorden, met als hoogtepunten de duiken bij de vuurtoren Sanganeb en een bezoek aan Precontinent II (het onderzoekstation van Jacques Cousteau uit 1963 bij Sha’ab Rumi). En natuurlijk het beroemde wrak van de ‘Umbria’, net buiten de haven van Port Sudan.
Bommen en wijn
De Umbria ligt op haar zij op het Wingate Rif. Het diepste punt is 36 meter, de stuurboordkant ligt een paar meter onder de wateroppervlakte. Het rif biedt beschutting tegen de stroming waardoor het wrak nog grotendeels intact is. Het Italiaanse marineschip zonk op 9 juni 1940, kort nadat Italië bekend had gemaakt aan de kant van Duitsland aan de oorlog deel te nemen. De Umbria was geladen met oorlogsmateriaal om de koloniale belangen in Oost Afrika te verdedigen: bommen en explosieven, wapens, cement, wijnflessen en drie auto’s van het type Fiat 1100 Lunga. De Britse marine wist van de lading en dwong de Italiaanse kapitein Lorenzo Muiesan net buiten de haven voor anker te gaan. Om te voorkomen dat de lading in handen zou vallen van de Engelsen heeft de kapitein het schip laten zinken. Niemand kwam daarbij om, de bemanning werd door de Engelsen gered.
Eetzaal
Bij de briefing kondigde duikgids Sergio Anderson aan dat hij ons mee zou nemen door het wrak. We zouden aan de achterkant van het schip beginnen en heen en terug zwemmen, waarbij we langzaam steeds minder diep zouden gaan. Degenen die niet mee naar binnen wilden, konden buitenlangs het wrak zwemmen en de grote laadruimtes in. Van daar uit heb je een mooi zicht naar buiten. Ik had gevraagd of Sergio mij de eetzaal wilde laten zien om de lichtval door de patrijspoorten te fotograferen. De Umbria is niet alleen een imposant wrak, maar is ook mooi begroeid met koralen.
Door een nauwe opening onder het wrak op 26 meter gingen we naar binnen. De speciale tour ging beginnen. We gingen van de ene ruimte naar de andere door nauwe doorgangen. Sergio ging mij steeds voor en ik ging ervan uit dat als hij ergens door kon, dat ik dan ook zou passen. Ik voelde de spanning; om zo’n tocht door een wrak te maken moet je een zekere duikervaring hebben. We kwamen langs de laadruimtes met de munitie, de drie legerauto’s, een enorme berg wijnflessen. Een grote lege ruimte bleek de eetzaal te zijn. Ik herkende deze niet meteen doordat het schip zo scheef ligt. Via de patrijspoorten in de wand viel het licht mooi naar binnen. Hiervoor was ik gekomen! Ik moest snel foto’s maken want Sergio wilde mij zo veel mogelijk laten zien van het 150 meter lange schip. Na 80 minuten eindigden we bij de takels van de reddingsboten op vier meter diepte – een echt avontuur!
Reizen naar Sudan
Sudan is een politiek instabiel land. In het zuiden woedt een burgeroorlog. Nederland neemt deel aan de internationale coalitie die strijdt tegen de terroristische groepering ISIS. Daarnaast staat president Bashir voor het Internationaal Strafhof in Den Haag. Dat verhoogt voor Nederlanders het risico om slachtoffer te worden van geweld en aanslagen. In het reisadvies roept het Ministerie van Buitenlandse Zaken reizigers op om alert te zijn op plaatsen waar veel westerlingen komen. Voor Zuid Sudan, de grensgebieden met Eritrea en Libië en een deel van de grens met Egypte (aan de Rode Zee) geldt een negatief reisadvies. In het gebied rond Port Sudan is sprake van een verhoogd veiligheidsrisico. De reis naar Port Sudan gaat via Caïro met op de heen- en terugweg een overnachting. Vanuit Port Sudan vertrek je als regel met een live aboard voor een tien- of dertiendaagse rondreis.