Leestijd: 5 mins

Met behulp van het innovatiefonds van NOC*NSF geeft de NOB jonge jeugd een virtueel kijkje onder water.

Het Innovatiefonds van NOC*NSF biedt de NOB de mogelijkheid om een project voor de jeugd te doen. De naam zegt het al, het gaat om een aanvraag voor subsidie voor een innovatief project. De NOB heeft eind vorig jaar een plan ingediend: Scuba FISHual. Dit project heeft als doel om jeugd enthousiast te maken voor de duiksport door drie onderdelen samen te brengen: kinderen, educatie en moderne technologie. Onze aanvraag is goedgekeurd en het bondsbureau is vol enthousiasme uit de startblokken gegaan!

 

VR duiken

Stel je voor dat je zoon of dochter een duikopleiding volgt. Deze start altijd in het zwembad en als je voldoende ervaring hebt, ga je het buitenwater in. Naast de praktijklessen zijn er ook theorielessen. De theorie leert de jonge cursist uit lesboeken en een online platform. Hoe gaaf zou het zijn als we aan de lesstof ook nog levendige 360-graden beelden toevoegen? Het doel is om op een laagdrempelige manier de beleving van de duiksport over te brengen en op die manier kinderen van tien tot en met twaalf jaar enthousiast te maken voor de duiksport. Het huidige jeugdprogramma ScubaDoe krijgt een update door lesmateriaal op termijn ook in 360-graden beelden beschikbaar te stellen aan verenigingen en basisscholen. Op deze manier wordt traditioneel onderwijs aangevuld met virtuele elementen.

 

Gamen

Tegenwoordig zijn kinderen en technologie onafscheidelijk. Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat kinderen steeds minder bewegen en meer tijd besteden aan gamen of met een tablet van de ouders spelen. Deze landelijke trend is ook zichtbaar binnen onze verenigingen. Circa tien jaar geleden zetten meer dan 100 van de 300 aangesloten verenigingen zich actief in voor het opleiden van jeugd. De afgelopen tien jaar is de helft van de verenigingen hiermee gestopt. Dit betekent dat 85 procent van de verenigingen geen jeugdopleidingen aanbiedt. De meest genoemde reden hiervoor is dat er geen aanwas meer is vanuit de jeugd. Tijden veranderen: de jeugd komt niet meer zoals vroeger vanzelf naar een vereniging. We moeten ze op een andere manier weten te enthousiasmeren om naar de vereniging of duikschool te komen.

 

Er wordt een landkaart met duikplekken gemaakt waar de kinderen virtueel doorheen “duiken”.

 

In Nederland bestaat bij het grote publiek het beeld dat er weinig geschikt en interessant duikwater is. Dit wordt luid en duidelijk tegengesproken door de sportduikers die regelmatig in Zeeland of de vele zoetwaterplassen duiken. Ondanks het groene en soms troebele water (zeker als je het vergelijkt met het blauwe water op een tropische vakantiebestemming) heeft Nederland een fantastische onderwaternatuur met een grote diversiteit aan onderwaterleven. Deze onderwaterbeleving willen we overbrengen op kinderen door middel van 360-graden beelden. Onderzoek toont aan dat – naast het belevingselement – 360-graden beelden heel geschikt zijn voor het overbrengen van lesstof. Kinderen onthouden de belevenis beter, wat ten goede komt aan de herhalingsoefeningen die nodig zijn binnen de duiksport. De jeugd zet een VR-bril op (VR staat voor Virtual Reality) en beleeft de onderwaterwereld in real-life waarbij de belangrijke lesstof wordt behandeld. Door de realiteit van de beelden en het educatieve element van de 360-graden beelden pakken kinderen de lesstof sneller op en kunnen deze in de praktijk beter uitvoeren. Op deze manier verwacht de NOB de kwaliteit van de jeugdopleidingen te verbeteren. Maar ook het plezier en de beleving van de kinderen nemen toe.

 

Virtuele speurtocht

De uitvoering van het Scuba FISHual project is tweedelig. Enerzijds wordt de update van het lesprogramma als pilot weggezet bij vijf duikverenigingen. Anderzijds wordt ter promotie van de duiksport onder de jeugd een bezoek gebracht aan vijf basisscholen. De lesmaterialen worden gebruikt om bijvoorbeeld tijdens een (biologie)les kinderen met VR-beelden de onderwaterwereld te laten beleven. Het plan is om tijdens het bezoek aan de basisscholen de kinderen uit te nodigen voor verschillende activiteiten. Denk aan een quiz, het opbouwen van een duikset, een memoryspel met plaatjes uit de onderwaterwereld en uiteraard wordt hier ook de VR-bril uit de kast gehaald. Er wordt een landkaart met duikplekken in binnen- en buitenland gemaakt waar de kinderen via 360-graden beelden doorheen “duiken”. Door middel van een speurtocht door deze beelden gaan zij op zoek naar een twaalf-letterwoord en ontdekken ze tegelijkertijd al het moois dat te zien is tijdens een duik.

 

Het is daarbij de bedoeling om de kinderen tijdens het bezoek aan de basisschool zo enthousiast te maken voor het duiken dat zij zich vervolgens opgeven voor een proefduik. Tijdens de proefduik ervaren de kinderen hoe het is om écht te duiken en kunnen zij zelf meemaken hoe het is om onder water te kunnen ademen en communiceren. Het is vervolgens aan de vereniging om deze kinderen een ScubaDoe lesprogramma aan te bieden en ze op te leiden tot beginnende duikers. Op dit moment is de werkgroep aan de slag met het lesplan en het script voor de video’s die tijdens de ScubaDoe opleidingen gebruikt gaan worden. Voor het opleiden van jeugd worden in eerste instantie acht filmpjes gemaakt door een speciaal samengestelde werkgroep. Het eerste filmpje wordt gebruikt als promotiefilmpje, de overige zeven worden als aanvulling op het bestaande ScubaDoe programma gebruikt. De volgende onderwerpen komen aan bod in de filmpjes:

  1. De onderwaternatuur in Nederland (promotiefilmpje voor basisscholen).
  2. Filmpje ten behoeve van lespakket.
  3. Blazende automaat.
  4. Terugvinden automaat.
  5. Oren en masker klaren.
  6. Leren trimmen.
  7. Hoe communiceer ik?
  8. Rol achterover.

 

Aansluiting

Voor een goede aansluiting worden de basisscholen en verenigingen aan elkaar gekoppeld. Op die manier kan er duidelijk gecommuniceerd worden tussen beide partijen en kunnen de kinderen zo makkelijk mogelijk doorstromen naar de proefduik en het jeugdprogramma van de vereniging. De vijf pilotverenigingen zijn BubbleBees (Hoofddorp); Haaifive (Schiedam); DCNV (Haarlemmermeer); Hi-Dive (Houten); Duikteam Nieuwegein. Het bondsbureau verwacht binnenkort meer bekend te kunnen maken over het Scuba FISHual project. Het promotiefilmpje wordt binnenkort gedeeld via onze social mediakanalen en na de zomer willen wij de eerste basisscholen bezoeken. Wij zijn er klaar voor, jullie ook?

 

__________________________________________________________

Meer weten?

Nieuwsgierig geworden over het Scuba FISHual project? Of wil je meer weten over wat het kan betekenen voor jouw vereniging of jeugdopleiding? Neem dan gerust contact op met de NOB: info@onderwatersport.org.

 

  • De NOB verwacht de kwaliteit van de jeugdopleidingen te verbeteren. Maar ook het plezier en de beleving van de kinderen nemen toe.
  • De NOB verwacht de kwaliteit van de jeugdopleidingen te verbeteren. Maar ook het plezier en de beleving van de kinderen nemen toe.