Leestijd: 3 mins

Modelfotografie stelt de fotograaf voor hele andere uitdagingen.   

Locatie

Lisa – artiestennaam Elvee Fire – is professioneel vuurdanseres, hoopdancer en doet aan aerial acrobatiek. Ze is ook zeemeermin. We kwamen elkaar tegen tijdens een meerminnenmiddag in TODI en raakten aan de praat over een onderwater fotosessie. Locatie voor de shoot was het nieuwe opleidingscentrum voor beroepsduikers van BC Opleidingen in Enkhuizen. Naast helder en verwarmd water heb je hier voldoende faciliteiten zoals een keukentje, een vulstation pal naast het bad en lesruimten die kunnen dienen als kleedkamers.

 

Camera

De foto is gemaakt met een Nikon D810 (full frame sensor). De lens is een Nikon 16-35 f4 groothoek zoom. Voor modelfotografie gebruik ik geen fisheyelens omdat die teveel vertekent. De camera zit in een ND810 huis van Nauticam met een bolle 8,5 inch acryl dome. Er zijn vier Sea&Sea flitsers gebruikt: twee keer YS-D1 met Aquacam dome diffusers, een YS-350 en een YS-90.

 

Aanpak

In de weken voor de geplande datum hebben we elkaar gesproken en veel ge-appt om ideeën uit te wisselen. Trek op de dag van de fotoshoot zelf minstens twee uur uit voor de opstelling van de flitsers en eventueel een achtergrond. In totaal hebben we in een middag drie series gemaakt in evenveel verschillende stijlen die Lisa zelf heeft ontworpen. Ze maakt de kleding zelf of past bestaande kleding aan. Het bleek dat Lisa in deze jurk (Star Wars fans zullen ‘m herkennen als de jurk die prinses Padmé droeg in aflevering V) niet zo goed kon zwemmen. Daarom hebben we de foto’s gemaakt in het ondiepe deel waar ze kon staan. De camera is zo ingesteld dat het meeste licht van de flitsers komt, met een heel klein beetje omgevingslicht in de achtergrond. Zo komen de kleuren het beste tot hun recht.

 

Flitsers

Alle flitsers staan op lampstatieven om Lisa heen. De twee hoofdflitsers staan aan weerzijden van de camera op vol vermogen. Deze worden met lange optische flitskabels afgevuurd. De dome diffusers verzachten het licht en maken de spreiding groter. De flitsers in de achtergrond staan op ½ power en maken het model los van de achtergrond. Deze flitsen mee met behulp van slave triggers (dat is een optische cel aan een elektronische flitskabel).

 

Ontdek meer prachtige foto’s en video’s tijdens de prijsuitreiking van het ONK op zaterdag 30 november!

 

Nabewerking

De foto is in raw gemaakt zodat ik er in de nabewerking nog alle kanten mee op kan. Ik werk in Adobe CC 2019 met daarin Lightroom en Photoshop. In Lightroom pas ik de belichting, witbalans en verzadiging aan om een heldere, contrastrijke foto te krijgen. Het fijne van CC is dat je vanuit Lightroom de foto in Photoshop kunt openen. Dat gebruik ik om de statiefpoten en slave triggers weg te poetsen die in de achtergrond net zichtbaar waren. Als je het bestand bewaart, wordt een nieuwe versie in Lightroom teruggeplaatst, naast de oorspronkelijke versie. Zo heb je twee fotobewerkingsprogramma’s naast elkaar in een logische, doorlopende workflow.

 

EXIF data

Datum en tijd: 29 juni 2019, 14.58 uur.

Belichting: 1/25 sec bij f7,1

Belichtingsprogramma: manueel.

Lichtgevoeligheid: ISO 100.