Leestijd: 2 mins

Een foto maken: in eenhonderdste van een seconde is het gebeurd. Er komt natuurlijk meer bij kijken. In ‘Zó gemaakt’ legt de fotograaf uit hoe een beeld tot stand is gekomen.

Het plan voor de themafoto “Groeten uit Nederland” (ONK onderwaterfotografie 2021) was om er de titel “oranje boven (en onderwater)” op te kunnen plakken. Ook moesten er duikers op komen om te laten zien dat het prachtig is om in Nederland te gaan duiken.

 

Locatie

Den Osse Nieuwe Kerkweg is een bekende duikstek aan het Grevelingenmeer. De unieke zeedahlia’s zijn vaak de reden voor veel fotografen om hier te water te gaan. Mijn doel was om in de tweede week van het ONK de oranje zeester en slingerzakpijpjes vast te leggen voor de themafoto. Die zaten er genoeg dit jaar. Op zes meter diepte was het zicht redelijk en vond ik de compositie die ik in gedachten had.

 

Camera

Ik fotografeer met een full frame Canon 5D in een Hugyfot onderwaterhuis. Om maximale vrijheid te hebben tijdens de nabewerking maak ik al mijn foto’s in RAW-bestandsformaat. Voor deze onderwaterfoto is de onderwatercamera uitgerust met de Tokina 10-17 fisheye lens en een 4 inch mini dome port zodat ik heel dicht bij het onderwerp kan komen en het zweefvuil zoveel mogelijk kan ontwijken. Twee Sea&Sea YS-D2 flitsers met een 60 mm snoot zijn gemonteerd om het geheel goed te belichten

 

Aanpak

De foto is gemaakt met de ‘klassieke dubbele belichting’-techniek waarbij de tweede foto boven op de eerste foto wordt gezet tijdens de opname van de tweede foto. Dit heet de ‘Additief’-opname in mijn camera. De uitdaging bij zo’n dubbele belichting is om een zo’n natuurlijk mogelijke overgang te krijgen tussen de twee foto’s. De zonsondergang en de donkere achtergrond van de onderwaterfoto helpen daarbij. Voor het maken van beide foto’s heb ik een deel van mijn lens afgedekt om te voorkomen dat er ongewenst licht of reflecties ontstaan op de plaats waar de ander foto komt. Samen met mijn superbuddy Annemieke Luiten heb ik heel wat tijd doorgebracht aan de waterkant om het juiste moment van de bovenwater foto af te wachten. Om deze uiteindelijk zittend in het water toe te voegen aan de onderwaterfoto die ik in de ochtend had gemaakt.

 

Stand flitsers

Het beste belichtingsresultaat krijg je met twee flitsers. Eén aan ieder zijde van de dome-poort, zo dicht mogelijk er tegenaan, en naar binnen gericht zodat het licht schuin voorlangs de dome naar het object gaat. Door de flitsers ook nog iets naar beneden te richten verminder je oplichtend zweefvuil en blijft de bovenkant van de foto onbelicht zodat hij later mooi aansluit op de bovenwater foto.

 

Nabewerking

Er zijn drie nabewerkingen uitgevoerd: 1) kleine draaiing om de horizon waterpas te zetten, 2) highlights verlagen veroorzaakt door de zon en 3) het zweefvuil weggepoetst.

 

EXIF data onderwater foto

ISO: 200, sluitertijd: 1/200 sec, diafragma F/14

Brandpuntsafstand: 15 mm

 

EXIF data bovenwater foto

ISO: 200, sluitertijd: 1/200 sec, diafragma F/14

Brandpuntsafstand: 65 mm