Leestijd: 3 minuten

Je skills bepalen hoe veilig je duikt. In Onderwatersport besteden we regelmatig aandacht aan skills die je up-to-date moet houden. Deze keer: K.O.R.A.A.L.

Test of er een lek in je tweede trap zit

Als je duikuitrusting in elkaar zit, ga je alle onderdelen controleren op hun goede werking. Een goede werking van je ademautomaat is onder water van levensbelang. Daarom controleer je dat voorafgaand aan je duik. Om geen punten te vergeten, gebruik je het ezelsbruggetje K.O.R.A.A.L. Zes letters voor de zes punten die je controleert.

 

Kraan

Direct nadat je je automatenset hebt gemonteerd, is de kraan van de fles nog dicht. Met de kraan dicht controleer je of er een lek in de tweede trap zit, gewoon door aan het mondstuk te zuigen. Hetzelfde doe je met de ALV (alternatieve luchtvoorziening).

 

Open

Nu draai je je kraan open. Daarbij moet je de loosknop van je automaat een klein stukje ingedrukt houden, om inwendige beschadiging van de kleppen te voorkomen. Luister bij deze stap zorgvuldig of de automaat lucht lekt.

 

Draai je kraan open en houd daarbij de loosknop iets ingedrukt

Ruiken

Ruik aan de lucht uit je automaat. Er kunnen oliedeeltjes of andere ongerechtigheden in zitten.

 

Ademweerstand

Neem een paar flinke ademteugen uit je automaat. Je mag geen enkele weerstand voelen: je moet gewoon moeiteloos in en uit kunnen ademen.

 

ALV

Ruik aan de ademlucht

Ook je ALV test je op ademweerstand (ALV-controle).

 

Lucht

Lees ten slotte de flesdruk af op de manometer en check of je genoeg lucht hebt voor de voorgenomen duik. Het is een ongeschreven wet onder duikers: je blijft altijd van de kranen van de set van een andere duiker af. Andersom blijft iedereen ook van de jouwe af. Jij bent immers degene die de werking heeft getest en als je zeker weet dat alles werkt, moet je ervan op aan kunnen dat er niemand meer aan je kranen draait.

 

Zit er (g)een luchtje aan?

Adem rustig door je ALV

Ruiken aan je ademlucht als je bezig bent met je materiaalcontrole is geen overbodige luxe, want van het inademen van verontreinigde lucht kun je nog dagenlang last houden. De verontreiniging kan afkomstig zijn uit je eigen fles, bijvoorbeeld als er in het kanaal van de kraan wat vuil zit en je niet eerst afgeblazen hebt, voordat je de fles vulde. Het kan echter ook veroorzaakt worden door vuil in de compressor. Bij openbare vulstations zie je vaak testrapporten hangen waarop de servicemonteur of de fabrikant aangeeft wat de luchtkwaliteit was ten tijde van de laatste servicebeurt. Dat geeft jou als consument wat informatie. Strikt genomen is de leverancier van de luchtverantwoordelijk voor de kwaliteit ervan, maar omdat er meer dan één oorzaak kan zijn voor verontreinigde ademlucht blijkt het in de

praktijk heel moeilijk te zijn om te bewijzen dat het probleem niet in jouw fles zat. Het is voor je eigen gezondheid hoe dan ook beter om vooraf aan de ademlucht te ruiken en hem niet te gebruiken als er een vreemd luchtje aan zit.

Een van de openbare vulstations waar duikers hun fles kunnen vullen – Foto: Rob Aarsen