Tijdens een fabrieksbezoek zien we wat er bij Camaro eigenlijk allemaal gebeurt. En dat is veel. Pakken worden hier gemaakt, vermaakt en gerepareerd. De ontwerpstudio voor de duikpakken waar Camaro momenteel volop aan werkt kijkt uit op deze duizenden stokken. En daar zie je meteen de kracht van het merk: ze zijn interdisciplinair en halen dus kennis, vaardigheden én ideeën uit andere sporten naar het duiken toe. Ondernemers uit andere takken van sport of zelfs bijvoorbeeld de verpakkingsindustrie hebben ideeën aangedragen, met als gevolg een nieuw soort rits op de natpakken, die ene plek waar water altijd stroomt. Met de Camaro DryTec Lite 3.0 is er een hoogwaardig pak op de markt gekomen in 2020 en begin volgend jaar komt daar de opvolger van. Of misschien kunnen we het beter een volledig nieuw pak noemen. Want alles, elk detail, is opnieuw onder de loep genomen.
Het hele designersteam bestaat uit tien mensen, allemaal experts. Ontwerper Klara en haar team zijn de afgelopen jaren bezig geweest aan een nieuwe pasvorm, een nieuwe look en een volledig nieuwe lijn in de natpakken van Camaro. Tegelijkertijd werkte Michelle, haar collega met een team aan de droogpakken. Het resultaat, ondanks dat het nu nog niet helemaal af is, mag er zijn. Thomas steekt zijn trots niet onder stoelen of banken: ‘Het silhouet van het droogpak en het natpak hebben één lijn, ze passen bij elkaar. De materialen zijn geweldig en de nieuwe introducties die we doen zijn echt baanbrekend. Elke naad maakt verschil, minder is meer. En de kleur is niet het design – de pasvorm wel. We hebben gekeken naar goede eigenschappen van andere kleding in andere sporten, zoals de afkleding van skipakken die – laten we wel wezen – vaak volledig ontbreekt bij droogpakken in de duikwereld.’ En inderdaad, extra aanpassingen zorgen er nu voor dat je niet meer direct wilt wegrennen uit de paskamer als je het pak aantrekt. Het kleedt zowaar af.
Waarde toevoegen
De afgelopen jaren zijn honderden ideeën de revue gepasseerd in de ontwerpkamer en in de ontwerpstudio. Veel daarvan komen van duikers en zwemmers zelf, die testten en meedachten over elk detail van de nieuwe paklijnen. Welke voer je door en welke niet? Klara zegt simpel: ‘De vraag is of het waarde toevoegt voor de gebruiker. Als het geen waarde toevoegt is het gewoon geen goed idee. Trends zijn leuk, maar ontwikkeling komt voort uit doorzettingsvermogen. Hoeveel heb je daarvan? Dat bepaalt je succes bij het bedenken van oplossingen voor problemen in de ontwerpen.’
Persoonlijke touch
‘Een tevreden klant’, zegt Thomas, ‘dat is wat we willen natuurlijk. Maar dat is de basis en het gaat veel verder dan dat. Uiteindelijk willen we verbinding met onze klanten, we willen dat op lange termijn mensen terug komen bij ons merk. Het merk is persoonlijk en dat stralen we overal in uit: de mensen in de advertenties zijn Camaro-medewerkers. Iedereen krijgt een persoonlijke notitie bij een (gerepareerd) pak. En echt, mensen geloven het niet, maar jij maakt je pak niet expres kapot en wij maken het gewoon. De lokale dealer is voor ons het belangrijkste verlengstuk van wat we hier doen. De mensen in de winkel, bij het pashokje waar je als duiker je keus maakt, zijn onze belangrijkste raadgevers. Ze zien en horen alles. En wij beloven voor iedereen een pak: met 50 maten op voorraad bij elke premium dealer ligt er een pak voor je klaar waarmee je de winkel uit kan lopen. Heb je andere of extra wensen? Dan maken we het in orde voor je hier, in Oostenrijk.’
Het nieuwe natpak van Camaro komt naar verwachting begin deze winter op de markt. Het nieuwe droogpak wordt verwacht voor Duikvaker 2026.