Leestijd: 2 minuten

Een foto maken: in eenhonderdste van een seconde is het gebeurd. Er komt natuurlijk meer bij kijken. In ‘Zó gemaakt’ legt Yannic de Haan uit hoe zijn beeld tot stand is gekomen. Een nieuwsgierige kokosnootoctopus verschuilt zich in een schelp op de zandbodem van Lembeh.

Locatie

Deze foto is gemaakt in de straat van Lembeh, Indonesië. De straat is relatief ondiep en heeft een combinatie van pikzwarte zandbodems, stukjes koraalrif en meerdere rotswanden. Deze plek is bekend om het muck diving en de grote verscheidenheid aan macroleven. Daarnaast is er op de meeste duiklocaties een zandplaat op ongeveer zes meter diepte waardoor je aan het einde van de duik nog mooi lang de tijd kan spenderen om foto’s te nemen tijdens je veiligheidsstop.

Camera

Ik heb deze foto gemaakt met mijn Olympus TG-4 met een Orcatorch D710V.

Aanpak

Het grootste gedeelte van mijn voorbereiding zat in de workshops van René Weterings. ik heb deze foto gemaakt tijdens zijn fotoreis bij Dive Into Lembeh. Hiervoor wist ik nog niet zo veel van onderwaterfotografie en ik deed juist mee om hier meer over te leren. In deze foto kan je duidelijk de hulp vanuit de workshops terug zien komen in bijvoorbeeld de compositie en lichtwerking.

Toen de duikgids onderwater mij de kocosnootoctopus aanwees wist ik al direct wat ik wilde. Hij bleef gelukkig redelijk stil zitten op een lege zandvlakte waardoor ik een mooie foto kon maken. Ik heb hiervoor mijn camera op een klein heuveltje van zand gezet om op een mooie hoogte terecht te komen.

Flitsers

Ik had maar één lampje, de Orcatorch. Ik heb dat lampje met een paar armen die ik mocht lenen van medereizigers vastgemaakt aan mijn camera. Voor deze foto heb ik de lamp ongeveer onder een hoek van 45 graden vanaf boven gericht op het octopusje.

Nabewerking

Voor de nabewerking heb ik Adobe Photoshop gebruikt, waarbij ik de voorgrond heb verscherpt en de achtergrond heb vervaagd. Daarnaast heb ik de belichting in de achtergrond verlaagd, waardoor het onderwerp beter naar voren komt. En dan het belangrijkste, ik heb de kleurbalans aangepast waardoor het rode meer terug kwam. En als laatste heb ik de blauw/groentonen aangepast.

EXIF data

  • Bestandstype: JPEG/RAW
  • Bestandsgrootte: 314 DPI
  • Datum en tijd: 10-05-25 8:45
  • Belichting: 1/160
  • Lichtgevoeligheid: ISO 100
  • Brandpuntsafstand: F/2,3