Het is een gezellige boel daarbinnen. Overal duikspullen. Pakken, maskers, onderdelen, automaten, duikflessen, vesten. Alles nieuw voor de verkoop, en gebruikte spullen ter decoratie aan de muur, in het raam. Amsterdammertjes staan op de toonbank en in de etalage. Kleurrijke badeendjes met duikbrilletjes en snorkels sieren de toonbank. En natuurlijk hangen overal foto’s en voorbeelden van het werk en zelf ontwikkelde producten. Kees is namelijk ‘een wandelende babbelbox’, zoals zijn vrouw Maureen treffend zegt.
Alles heeft een anekdote, elke foto een verhaal, elk zelf ontworpen of ontwikkeld onderdeel heeft een oorsprong. De ‘Keesie buddyline’ die hij maakte nadat twee dames in de jaren ’70 omkwamen in de Oosterschelde is nog onveranderd en populair. Als ander voorbeeld van ’handige Keesie-ontwikkeling’ laat hij het bolletje aan het trekkoord van je trimvest voor het ontluchten aan de achterkant zien en voelen: verzwaard, zodat je hem direct hebt en niet hoeft te zoeken.
Dubbel feest
Dit jaar viert Keesie twee jubilea. Hij maakte zestig jaar geleden zijn eerste duik en opende veertig jaar geleden de deuren van de winkel. Bij elkaar dus 100 jaar werk- en duikervaring. Kees begon als beroepsduiker. Wrakken bergen, leidingen verleggen of terugleggen, wekenlang zat hij in een onderwaterhuis. Letterlijk. ‘Waar een ander gek zou worden of in paniek zou raken kon ik er tegen. Ik was met twee anderen en we werkten overal ter wereld, kwamen in allerlei landen. En we deden er goed werk. In dat onderwaterhuis in Canada zat ik drie weken, op 130 meter diep. En daarna nog één week in een decompressietank. Prima, mij maak je niet gek.’
Hij vertelt over ijsduiken in de grachten, matrassen en tapijten die hij onder rondvaartboten vandaan haalde, zijn tijd als instructeur, in de Sloterplas en de winkel, die dit jaar dus ook alweer 40 jaar bestaat. ‘Mensen uit de hele wereld komen hier. Nederlanders, Fransen, Belgen, Italianen, Aziaten, Amerikanen, echt van alles.’ En natuurlijk komen er ook heel veel mensen die ‘gewoon een snorkel nodig hebben en een duikbril omdat ze op vakantie willen gaan snorkelen.’
Twee specialiteiten licht hij uit: de geslepen lenzen voor duikmaskers en zwembrillen, die ze ook zelf in de werkplaats van de winkel slijpen. En de loep die hij zelf ontwikkelde. ‘Dat doe ik op basis van ervaring en kennis. De sterkte van de glazen in een duikbril zit aan de binnenkant, niet de buitenkant, dus dat is anders dan bij een normale bril. En de loep die ik heb ontwikkeld en verkoop onder het merk EyeQua vergroot écht.’ Hij laat het zien en inderdaad: een klein kompas is bij de andere merken iets groter, maar bij deze loep echt heel veel malen dichterbij. ‘Goed voor echt klein spul.’ Daarnaast servicen ze bijna elk merk automaat. ‘Zo’n 1000 per jaar.’
Verder verkoopt Keesie Dive spullen die eigenlijk allemaal rechtstreeks van de fabrikant komen. ‘Die mensen waren zakenrelaties maar zijn inmiddels gewoon vrienden, zo voelt het. We ontwikkelen ook mee, als ik in Taiwan ben en ik bekijk de producten, maak ik tekeningetjes, laat zien wat anders of beter kan zodat het gebruiksvriendelijker wordt.’ De voorraad maakt de winkel vol, maar je weet zeker dat als je iets nodig hebt, het er wel is.
Voorlopig gaan Keesie en Maureen, versterkt door Harry nog wel even door. De duikschool is inmiddels niet meer, dat werd door hoge zwembadprijzen onhaalbaar. Maar die winkel aan de Singel, die is nog vol leven.
Op zondag 10 november geeft Keesie een groot feest. Je kan een drankje en een hapje halen tussen 13 en 17 uur.