‘Een kunstroute met beeldende kunst in de natuur, over de natuur, met natuurlijke materialen, spelend, variërend, reagerend op de natuur.’ Zo prijst de Kunststroming 2018 zich aan. De route voert over smalle, kronkelende dijkweggetjes met knotwilgen langs de Vlist, tussen Schoonhoven en Haastrecht. Beeldend kunstenaars presenteren hun werk op onverwachte plekken. Berthold Raadsen en zijn dochter Nadja Willems exposeren samen bij garage Van Krieken die oldtimers restaureert. Sereen fotowerk staat tegen een achtergrond van auto’s in verschillende stadia van onttakeling: MG’s, een Citroën Traction Avant, een 2CV en een klassieke Mercedes in sjiek zilvergrijs. Een groter contrast is bijna niet denkbaar. Nadja had zich ingeschreven voor de tentoonstelling waaraan kunstenaars uit het hele land deelnemen. ‘Vanwege het thema vond ik dat mijn vader een grotere kans maakte om mee te doen dan ik,’ zegt ze. ‘Dus ik zei: kom op pa! We kwamen allebei door de ballotage en kregen deze plek toegewezen.’
‘In twee weekenden hebben we dik vijfhonderd mensen over de vloer gehad,’ vertelt Berthold, van wie negen duikers. Dat was even aanpoten kan ik je zeggen, maar het was heel gezellig. We zijn erg tevreden met het resultaat en de reacties van de mensen.’ Berthold presenteert een aantal onderwaterfoto’s in groot formaat. Verstilde landschappen uit de Spiegelpolderplas, praktisch zijn achtertuin. ‘Ik ben vooral bezig met licht en lichtinval. Reflecties. Lichtkringen rond een rietstengel die door het water steekt. Waterplanten fotografeer ik altijd van onder naar boven en dan het liefst in voor- en najaar als er minder algenbloei is. Licht en reflecties in helder water geven een buitenlandse sfeer. Mensen vragen ook of het schilderwerk is. Als ik vertel dat het foto’s zijn uit Nederlands water, dan krijg ik wel verbaasde reacties.’
Voor Berthold is het de eerste expositie. Dochter Nadja is professioneel kunstenares en hakt vaker met het bijltje, ongeveer zes keer per jaar. Zij had voor de kunstroute een aantal foto’s geselecteerd die ze maakt door oude dia’s over elkaar te leggen en daar weer een nieuw beeld van te maken. ‘Ik heb schoenendozen vol oude dia’s,’ legt ze uit. ‘Veel gekregen van mensen die ze wegdeden. Dan pak ik een stel dia’s uit de doos en leg die bij elkaar, kijken of het werkt. Zo nee dan pak ik weer nieuwe. Een soort grabbelton- methode; de beelden ontstaan als toevalstreffers.’ Nadja vertelt dat ze begon met fotograferen toen ze twaalf jaar oud was, met de spiegelreflex van haar vader. En nu staan ze zij aan zij in een expositie. ‘Zeker, wij zijn meer dan een beetje trots op elkaar!’ zegt Berthold desgevraagd. ‘We zijn samen twee keer naar Santiago de Compostella gelopen. Samen door de zon, samen door de hoosregen, samen afzien, samen fotograferen en verschillende dingen vastleggen. En nu samen exposeren…dat versterkt de vader-dochter band alleen maar.’ Werk zien? www.bertholdraadsen.nl. www.nadja.nl.