Leestijd: 7 mins

Je ziet ze weleens voorbij komen: duikers die met een onderwaterscooter op hoge snelheid door het water schieten. Tijd om het zelf te proberen.

Het testen van de Seacraft is ook gefilmd. Deze video vind je hier.

 

Het zijn dure speeltjes die instructeur Jeroen Bijmans (Decostop.nl) bij zich heeft. Fysiek lijken ze op een torpedo. De Seacraft Future onderwaterscooter heeft een aanschafprijs van ongeveer 7000 euro. Daar krijg je wel behoorlijk wat pk’s voor. De topsnelheid is 1,6 meter per seconde ofwel 90 meter per minuut, vertelt Jeroen. Een goede manier om eindelijk eens de overkant van de waterplas te bekijken, die je normaal zwemmend niet bereikt.

 

Ik heb weleens eerder gescooterd. Toen trok de scooter naar rechts. Dat kwam omdat ik er niet lekker achter hing omdat de scooter op een onhandige plek aan mijn stabjack was vastgemaakt. Een scooter zit altijd aan de duiker vast zodat niet alle kracht op de armen staat. Van Jeroen krijg ik nu een speciaal klimtuigje met een lus waar ik de haak van de lijn van de scooter aan kan klikken. Zo trekt de scooter vooral aan de heupen. Boven water weegt de scooter bijna 16 kilo, maar in het water blijkt het voertuig neutraal. Ik begin voorzichtig, schakel in zijn eerste versnelling en als ik in het handvat knijp trekt de scooter me na een paar seconden naar voren. Wat een power en dat in de laagste stand! Op verzoek van Jeroen maak ik onder water een paar kleine rondjes om de pilaren van een steiger heen. Het gaat prima. Sturen doe ik deels met mijn bovenlijf en deels met mijn vinnen. ‘Hou je vinnen in de frogkickhouding,’ tipt hij. ‘Door de stand van een vinblad iets te veranderen, kun je sturen. Net als bij een roeiboot.’

 

Seacraft

 

 

Geschrokken

Voor de duik laat Jeroen de binnenkant van het apparaat zien. Op het eerste gezicht zit er niet veel in. Onder de huls zien we een grote lithium-ion accu en een compartiment voor de elektronica. Daartussen een luchtkamer en in de neus een ruimte voor loodblokjes. ‘Je kunt de scooter hiermee neutraal uittrimmen,’ legt Jeroen uit. ‘Als je bijvoorbeeld lampen op het voertuig zet, verandert de trim.’ Langzaam scooteren we het duikgebied uit, de weidse Boschmolenplas in. Dan mag het gas erop. Ik schakel naar versnelling vijf – de helft van de beschikbare capaciteit – en ik schiet vooruit. Zoefzoef… het is heel anders duiken merk ik. Vis genoeg, al schiet die geschrokken opzij en hebben we geen tijd om die te bekijken. Het is alsof ik in drie knopen stroming door het water drift. Met dat verschil dat ik stil kan gaan liggen als ik dat wil.

 

We crossen van de linkerkant van de Boschmolenplas bij de helikopter naar het vliegtuigje aan de rechterkant. Normaal kies je op deze stek een kant, links of rechts, maar nu is het hele duikgebied prima in één duik te doen.

 

De scooter blijkt deze keer niet naar rechts of links te trekken. De “propwash” (het water dat de scooter naar achteren stuwt) schiet netjes onder me door. Dat komt omdat de Seacraft een zogeheten “statorblad” heeft. Dat is een ring met kunststof bladen die achter de propeller is gemonteerd. Het statorblad zorgt ervoor dat de propwash niet opzij schiet maar mooi recht naar achteren. Jeroen wijst naar een wat ouder model scooter dat hij voor deze duik gebruikt, en die dat niet heeft. Ik mag die ook even proberen en het is alsof ik een Ferrari met een Lada vergelijk. Bij de oude scooter moet ik met de hand schakelen door aan een metalen stang te trekken. Het apparaat is analoog dus ik zie nergens hoe hard ik ga of in welke versnelling ik zit. Bovendien zijn de handvatten minder breed waardoor ik als onervaren scooteraar meer moeite heb met sturen. Snel ruilen we weer terug.

 

Seacraft

Sturen doe je met de vinnen.

 

Grotduiken

We scooteren een paar minuten en stijgen op. We blijken een enorme afstand afgelegd te hebben en zijn aan de overkant van de Boschmolenplas waar wat huizen staan. Een langzame boot heeft ongeveer dezelfde snelheid, een goed alternatief dus voor een bootduik. Jeroen gebruikt de scooter om snel buiten de platgelopen duikgebieden te komen, en vooral voor het grotduiken: ‘Dan heb ik naast de rebreather op mijn rug allemaal materiaal aan mijn wing en kont hangen. Meerdere bail-out flessen bijvoorbeeld. Je komt dan zwemmend amper vooruit, de scooter is echt een goede oplossing. En omdat je bij het grotduiken alles dubbel meeneemt om materiaalpech te kunnen corrigeren, gaat er ook een tweede scooter mee.’

 

SeacraftOnder water hoor ik de scooter amper. Dat komt omdat er ook geen motor met draaiende onderdelen in de scooter zit. De motor zit in de propeller en draait op magneten, net als bij een magneettrein. Op de turbostand (versnelling 9+) kun je ongeveer 95 minuten scooteren, in drie uur is de accu daarna weer opgeladen. Terwijl ik de prestaties van de slanke machine overpeins stuur ik teveel naar beneden en komen er wat lange waterplanten in de propeller. Ik probeer ze eruit te trekken maar trek snel mijn hand terug. Ai. Wel even het gas loslaten want met de draaiende propeller ben ik zo Captain Hook. In één beweging is het vuil tussen de schroef en het statorblad uitgetrokken. Op het scherm tussen de handvatten zie ik hoeveel capaciteit de accu nog heeft: 84 procent, we zijn 32 minuten bezig. Ook de luchtvochtigheid in de motor wordt digitaal weergegeven en de spanning die de accu levert.

 

Vliegen

Ik kan de scooter met een of twee handen bedienen door de gashendels in te drukken. Er zit zelfs een achteruit op, al gebruik je die onder water niet zo snel. Dan is de frogkick achteruit makkelijker, weet Jeroen. In het begin probeer ik nog wat mee te zwemmen terwijl ik achter de scooter hang. Het is gewoonte en totaal niet nodig. Ook trimmen blijkt niet nodig. Hoger en lager gaat met de kracht van deze torpedo vanzelf. Wel moet je er goed op letten dat je op tijd klaart want je gaat snel omhoog of omlaag. We stijgen even op, niet rechtstandig zoals ik wil, maar met een omweg. We maken een grote boog naar het ondiepe. Jeroen legt naderhand uit: ‘Als je direct omhoog gaat, dan ga je veel te snel. Met een scooter ga je al gauw over de stijg- en daalsnelheden heen. Daar besteden we in de scooteropleiding veel aandacht aan.’ Weer naar beneden is lastiger. Ik merk dat ik mijn vest aan de oppervlakte helemaal moet leegmaken want als ik het tijdens de afdaling doe, kom ik tijd te kort. We scooteren verder en komen langs de beeldentuin. We crossen van de linkerkant van de Boschmolenplas bij de Apache helikopter naar het vliegtuigje aan de rechterkant. Normaal kies je op deze stek een kant, links of rechts, maar nu is het hele duikgebied prima in één duik te doen. We vliegen langs een kleiwand. Het is heel anders duiken merk ik, meer een landschapsduik dan een vissenkijkduik.

 

Seacraft

Meer oog voor het landschap dan voor de vissen.

 

Als we na een uur klaar zijn, besluit ik nog even zonder scooter het water in te gaan. Wat ga ik langzaam. De beelden waar we zojuist in een halve minuut waren, bereik ik nu pas na lange tijd. Het is wel meer relaxt, ik ga als vanouds tussen de vissen hangen die om me heen zwemmen en bestudeer hun karakter. Met of zonder scooter? Het ligt er helemaal aan, besluit ik. Als je ver moet zwemmen, bijvoorbeeld als je bij de Oesterdam een paar rondjes rond de hangcultuur wil doen, is een scooter ideaal. Maar wil je een relaxte duik om vissen te kijken, dan is het goede oude zwemmen veel fijner.

 

___________________________________________________________

Seacraft Future

Seacraft

De Seacraft is de eerste scooter waarbij de motor in de propeller zit en dus in het water draait. Er is daardoor geen noodzaak voor een aandrijfas met een doorvoer door de behuizing en dat maakt de scooter minder vatbaar voor lekkages of oververhitting. Wij doken met de Seacraft Future. Dat is het basismodel, dat leverbaar is met een 750Wh of 1000Wh batterij. Er is ook een Seacraft Ghost met een 1500Wh of 2300Wh batterij. Deze laatste heeft een actieradius van 30 kilometer (620 minuten) bij een optimale snelheid van 45 meter/minuut. De Seacrafts zijn waterdicht tot 200 meter. De optionele LED-lampen leveren maximaal 3800 lumen en blijven 9 dagen branden – het licht dimt wel maar gaat niet uit.

 

De video die bij dit artikel hoort, vind je hier.