Leestijd: 2 minuten

Bij fluorescentie duiken lijkt het volledig willekeurig of een koraal of vis gaat stralen of niet. Als je jouw duikstek in een ander licht wil zien, zet dan een UV-lampje aan en geniet van een lichtshow. Peter de Maagt vertelt je hoe zijn ‘Disco Licht’ foto is gemaakt.

Locatie

Deze foto is gemaakt op het huisrif van Den Laman op Bonaire. De overdaad aan soorten is hier duidelijk waarneembaar, ook al ben je geen maritiem bioloog. Het is ook een ideale stek om nieuwe technieken te proberen. Je loopt over een steiger het water in en na een paar meter zwemmen kun je al beginnen met fotograferen.

 

Camera

Nikon D500 (AFC cropped sensor), Nikon 105mm macro, Sea&Sea huis met vlakke poort, twee Retra flitsers.

 

Aanpak

Fluorescentie is de naam van het natuurverschijnsel dat licht van een bepaalde kleur wordt geabsorbeerd en daarna in een andere kleur wordt uitgestraald. Dit komt door een chemische reactie die plaatsvindt in proteïnen binnenin anemonen en koraalpoliepen. Hierdoor kunnen sommige dingen gaan “gloeien” als je er het juiste licht op schijnt. UV of blauw licht leidt tot het beste resultaat. Gelukkig kunnen we onze eigen flitsers gebruiken als we er speciale blauwfilters op monteren die het juiste licht doorlaten. Om te voorkomen dat dit blauwe licht de hele foto domineert, moet je een geelfilter voor de cameralens monteren om alleen het effect van de fluorescentie vast te leggen. Om de mooiste fluorescerende onderwerpen te vinden gebruik ik een klein UV-lampje als zoeklicht. De witbalans van de camera staat op “zonlicht” in plaats van “auto” om te voorkomen dat de camera zelf allerlei vreemde conclusies trekt door de overheersende groene kleur. Omdat de chemische reactie plaatsvindt in de anemonen of poliepen lijkt het net of de bron van het licht binnenin zit en naar buiten schijnt. Dat levert een veel levendiger beeld op. Bij deze foto is dat duidelijk te zien: het kleine, transparante visje wordt door het koraal belicht.

 

Stand flitsers

Bij deze foto zijn twee flitsers gebruikt op vol vermogen. De blauwfilters die je op je flitsers zet blokkeren een groot gedeelte van het flitslicht en laten alleen het blauwe licht door. Om toch genoeg licht te genereren voor fotografie moet je de flitsers dus op vol vermogen zetten en ook zo dicht mogelijk bij het onderwerp plaatsen. Vaak stonden mijn flitsers zelfs ruim voor de macropoort. Het grote voordeel is dat je je geen zorgen hoeft te maken over zweefvuil. Het licht waarmee je flitst is blauw. Zelfs als deeltjes dit licht zouden reflecteren, wordt het sowieso tegengehouden door het geelfilter voor de flatpoort. Je registreert alleen de fluorescentie van het onderwerp dat je fotografeert.

 

Nabewerking

Bij deze foto zijn alleen de helderheid, het contrast en de scherpte aangepast in de raw converter van Photoshop. Dit versterkt het effect van fluorescentie.

 

EXIF data

Bestandstype: jpg
Belichting: 1/200 sec bij f/14
Belichtingsprogramma: M
Lichtgevoeligheid: ISO 400
Brandpuntsafstand: 105mm macro
Witbalans: zonlicht.

 

Disco licht