Locatie
De zee is een rijke bron van inspiratie en het zeeleven speelt dan ook een hoofdrol in mijn beeldende werk. Dat toont onder andere sierlijke strengen die zijn bezet met honderd tot tweehonderd kleine schilderingen (miniaturen). Deze kleurige iconen verbeelden de diversiteit van het leven in de oceaan. Ik duik en snorkel vaak in de Oosterschelde. De strengen zijn afgeleid van wier of verwijzen naar de hangculturen in de Zeeuwse wateren. Als kijker kun je er zelf mee aan de slag. Zie je vissen, een detail van een zeester, koraal of lijkt het op twee vervlochten naaktslakken? Laat jouw fantasie de vrije loop! In het voorjaar bezocht ik Curaçao. Ook de rijke en kwetsbare Caribische natuur heeft een enorme aantrekkingskracht.
Idee
Met opzet maak ik geen foto’s! Ik sla alle indrukken op in mijn hoofd om deze daarna om te zetten in een beeld. Elke afzonderlijke miniatuur moet een verhaal vertellen. De ene keer door een realistisch beeld te schilderen, de andere keer juist door het abstract te maken. Ik zie zóveel onder water, dat wil ik beeldend naar boven halen. Daarbij dwing ik mezelf om elk afzonderlijk miniatuur verschillend te laten zijn. Dus alle miniaturen in alle werken zijn uniek. Voor het totaalbeeld streef ik naar een hoeveelheid van vormen en kleuren in een rustige, geordende omgeving. Bij de hangcultuur zie je dit ook zo. Een werk is af als ik vind dat álles klopt en het zijn eigen karakter heeft.
Werkwijze
Un Rêve d’Amour verbeeldt een dromerige verliefdheid op de onderwaterwereld. Rode soldatenvissen verbergen zich overdag slaapdronken in spleten. Grafische techniek (voor kenners: hoogdruk monotype) en olieverf, 60 x 70 centimeter.
Het karakter van het water zit ‘m voor een groot deel in de kleuren van de achtergrond en het materiaal waarop ik het werk maak. De helderheid van de kleuren in de miniaturen krijg ik door een speciaal soort inkt te gebruiken. En het idee dat je ergens doorheen kunt kijken, komt door letterlijk met verschillende lagen te werken die ik over elkaar heen leg. In een onderliggende laag – dat is feitelijk een werk apart – zijn vlakjes aangebracht met ieder een eigen opening. In een laag daar weer onder verbeeld ik de wieren of strengen. De lagen werken op elkaar in. Uiteindelijk plaats ik de afzonderlijke miniaturen in het geheel. Dat is een tijdrovend proces. Want alles moet met elkaar te maken hebben, alles moet kloppen, ook met de achtergrond. Al met al ben ik vaak maanden met een werk bezig. Zó gemaakt, dus niet!
Meer informatie
Wil je het werk van Charlotte Beunders zien? Ga naar www.charlottebeunders.com of bezoek haar atelier tijdens de Kunstroute Havenkwartier Zierikzee op elke eerste zondag van de maand tussen 13.00 en 17.00 uur. Een afspraak maken kan ook.